מערכת החינוך ברמת-גן מחזקת את הערכים הציוניים, היהודים והדמוקרטיים וחותרת למצוינות, לצמצום פערים, לחיזוק ולהעצמת החינוך הציבורי.
מערכת החינוך הרמת-גנית היא מהמובילות בארץ, הן בהישגיהם הלימודיים של תלמידיה והן בתפיסת עולמה החדשנית, החותרת תמיד לקידמה ולהתפתחות במערכת החינוך- לרווחת התלמידים.
במהלך השנים האחרונות עברו בתי-הספר היסודיים בעיר תהליך שינוי מעמיק ומרתק במסגרתו גיבש כל בית-ספר תחום התמחות ייחודי משלו. בחירת תחום ההתמחות הייחודי נעשתה בשיתוף צוות המורים, ההורים וברוב המקרים גם מתוך התחשבות ברצונם של התלמידים.
בשלב עיצוב הייחודיות והטמעתה, נהנו בתי-הספר מליווי צמוד של מומחים ממוסדות אקדמיים העוסקים בתחומי הייחודיות ומתקציבים ייעודיים, שמטרתם לאפשר את העשרת תכנית הלימודים והתאמת הסביבה הלימודית לייחודיות ביה"ס.
תהליך זה הביא לתוצאות מרחיקות לכת בבתי הספר: עבודתם של המורים שודרגה באופן ניכר והפכה מעניינת ומקורית מבעבר, שכן לעשייה החינוכית השוטפת של כל מורה נוספה הייחודיות הבית-ספרית. באופן דומה, זכו גם תכניות הליבה של כל בית-ספר להעשרה משמעותית, מה שהפך את הלמידה למעניינת ומאתגרת.
הייחודיות כמנוף לחשיבה יצירתית, ביטוי אישי ומעוף
במסגרת תכנית הייחודיות, הוקם בעבור כל בית ספר עולם תוכן ממוקד ועמוק בהתאם לערכים המנחים אותו. עולם תוכן זה מאגד לתוכו את תחומי הלימוד השונים בבית-הספר ומאפשר התבוננות מזווית חדשה על התכנים הנלמדים במסגרת לימודי הליבה וכן בלימודי ההעשרה הבית-ספריים. הוא מאפשר יצירת אירועים בית-ספריים וקהילתיים ובעיקר, הוא מאפשר חשיבה יצירתית, ביטוי אישי ומעוף עבור כל ילד וילדה בקהילת בית-הספר.
לצד כל זאת, יש לזכור כי הייחודיות אינה המטרה, אלא היא הכלי להשגת מטרות חשובות ושונות המשפיעות על קידום תלמידי בתי הספר:
-
פיתוח לומד עצמאי ויצירתי.
-
מתן ביטוי לאינטיליגנציות השונות של התלמיד.
-
יצירת אקלים לימודי מיטבי.
-
הפיכת בית-הספר למקום מאתגר ומעניין, המסייע בשיפור ההישגים גם במקצועות הליבה.
-
הפיכת בית-הספר למקום מאתגר מבלי לפגוע בהישגי הלומדים.
מה מאפשרת הייחודיות לבתי–הספר?
-
טיפוח מצוינות בית-ספרית כוללת באמצעות השבחת תהליכי החינוך, ההוראה והלמידה בבתי-הספר.
-
מתן מענה לתחומי עניין מגוונים וייחודיים של התלמידים.
-
העצמת צוות המורים וטיפוח "גאוות יחידה" בקרב קהילת בית-הספר.
-
שיפור הישגי התלמידים ועידודם לפתח מצוינות בתחום המסלול הייחודי הפועל בבית-הספר.
-
העלאת קרנו של בית הספר בעיני התלמידים ובעיני הקהילה.