המוקד הינו יחידת שליטה ובקרה עירונית, המהווה כתובת מרכזית אחת לתושבי העיר, בעלי העסקים, העובדים והמבקרים בה בנושאי שירות ומידע. המוקד פעיל 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. לאחר שעות פעילות העירייה, משמש המוקד כתובת הפעלה בכל הנושאים המחייבים פעולה מידית.
המוקד מהווה מרכז מידע לאירועי תרבות ופנאי בעיר, שעות פעילות המחלקות ועוד. עיקר פעילותו של המוקד העירוני והמוקד הצופה באה לידי ביטוי בזמן שגרה בהעברת הפניות לטיפול המחלקות המקצועיות, מעקב ובקרה על איכות וזמן הטיפול. באירועים חריגים כגון מזג אויר סוער או שריפה ואירועי חירום של ממש כגון מלחמה, משמש המוקד כמקור מידע מרכזי לתושבי העיר ומסייע לגורמים המטפלים ביצירת תמונת המצב ועדכון ההנהלה והתושבים בהתאם. מוקד 109 נעזר במוקד צופה שמנהל באירועים חריגים את הכוחות בשטח (שיטור עירוני/ פיקוח עירוני עוד).
במסגרת המהפך בשירות בעירייה והרצון לשיפור השירות לתושבים, הפך המוקד לגוף הלוקח אחריות על חווית הלקוח, תוך סגירת מעגל הטיפול בפניה. המוקד העירוני החל לפעול עם מערכת פניות חדשה - CRM דינמיק, מערכת לניהול קשרי לקוחות המאפשרת הבנה וניתוח של צורכי התושבים באמצעות כלים טכנולוגיים.
מערכת זו מרחיבה את האפשרויות שמציע מוקד השירות לאינטראקציה עם מחלקות העירייה ועם התושב, על ידי ריכוז כל הנתונים של הפנייה במסך אחד, על ידי איחוד המידע של הפונה ועל ידי שליחת הודעות SMS בעת קבלת הפניה ולאחר סיום טיפול וסגירת הפניה.
ניתן לפנות למוקד העירוני בכל בקשה, הצעה או פנייה במספר ערוצים, באמצעות האפליקציה של עיריית רמת-גן מהסמארטפון, אתר האינטרנט של העירייה, דף הפייסבוק של העירייה, באמצעות חיוג 109 או באמצעות הפקס.