ראשי | לומדים ומלמדים | כתבות לומדים ומלמדים | העיר החכמה הראשונה בחינוך | העיר החכמה הראשונה בחינוך

העיר החכמה הראשונה בחינוך

רמת-גן גאה לפרוץ את גבולות ישראל, ולהביא את בשורת החינוך המתקדם, האיכותי והחדשני לכל העולם. זאת באמצעות מערך טכנולוגי-ניהולי המסייע להתמודד עם אתגרים חינוכיים ומאפשר לדעת מה מצבו של כל תלמיד, בכל תחום ובכל זמן נתון



העיר רמת-גן עושה בימים אלה צעדים רבים בתחום העיר החכמה. בין היתר, פועלת העירייה לקידומם של פרויקטים בתחום התחבורה והניהול העירוני, שיאפשרו להציב את התושב כמרכז העשייה העירונית, תוך התייעלות במשאבים ובאיכות חיים גבוהה יותר. פרויקטים אלה הם מוכרים, ומתרחשים בערים רבות בעולם בכלל ובישראל בפרט.

לצד זאת, שמה העיר דגש על החינוך בתחום העיר החכמה. בכנס ערים חכמות שהתקיים בברצלונה בתאריך ה-15 בנובמבר 2016, הציגה עיריית רמת-גן את המיזם החדשני במערכת החינוך העירונית, המאפשר למחנך ולמנהל לדעת מה מצבו של כל תלמיד, בכל תחום ובכל זמן נתון, בעזרת מערך טכנולוגי-ניהולי. בכך, הופכת רמת-גן לעיר החכמה בחינוך - הראשונה בעולם. בכנס השנתי של ערים חכמות לקחו חלק עשרות ראשי ערים בעולם. גילה גמליאל, השרה לשוויון חברתי, הממונה על מיזם ישראל דיגיטלית, הודיעה באירוע הפתיחה כי עיריית רמת-גן תוביל את בשורת החינוך ותשלב כוחות עם יישובים נוספים מהנגב והגליל, עד ליצירת מודל ארצי.

החינוך הרמת-גני כבר פרץ מזמן את גבולות העיר. תכניות לימודים שצמחו בעיר הפכו להיות נחלתן של ערים רבות בארץ, ושר החינוך עצמו מבקש לאמץ מהעיר מודלים קיימים עבור מערכת החינוך הארצית. כעת, רמת-גן גאה לפרוץ לא רק את גבולות העיר, אלא גם את גבולות ישראל ולהביא את בשורת החינוך המתקדם, האיכותי והחדשני לכל העולם.

ביתן הערים בכנס ערים חכמות בברצלונה
מייצגים את ישראל בכבוד בכנס ערים חכמות בברצלונה

אין תלמידים שקופים במערכת

עד כמה היינו רוצים שבמערכת החינוך ידעו ויקבלו החלטות על בסיס נתונים מדויקים ובזמן אמת? האם יש חומר ספציפי שקשה במיוחד עבור הילד שלנו? כמה היינו רוצים לדעת שתכנית לימודים מסוימת יכולה לסייע לו? ברמת-גן החליטו להתמודד עם האתגר החינוכי ואף פיתחו תפיסה ניהולית חדשנית פורצת דרך.

במסגרת הפרויקטים הטכנולוגיים המשתלבים כיום במערכת החינוך העירונית, עיריית רמת-גן מאפשרת למחנכת, לרכז השכבה, למנהלת ביה"ס ולמנהלת אגף החינוך לדעת מה מצבם של תלמידי העיר ולאגם משאבים ברמת העיר שיאפשרו השקעה נוספת בכל ילד. כך, בכל רגע נתון, ניתן יהיה לדעת מי מהם מתקשים, מי מהם מצליחים, מהן תכניות הלימודים המוצלחות ביותר ואילו תכניות דורשות שיפור.

הליך בדיקת נתונים ופיתוח תכניות חדשות יכול לקחת בין חודשים לשנים. כבר היום קיימת בעירייה טכנולוגיה המאפשרת לדעת בזמן אמת מה מצבם של התלמידים בחתכי מידע שונים, לקבל משובים במערכת ולראות את התקדמותם באמצעות השוואת נתונים בין כיתות באותה שכבה ובין שכבות גיל זהות בבתי ספר שונים. המורים מצדם יכולים לקבל השראה מאנשי מקצוע המלמדים בבתי הספר האחרים באשר לדרכי לימוד נוספות ובהמשך ליישמן אצלם בכיתה - לרווחתם והצלחתם של התלמידים.

אפשרות חשובה נוספת שמעניקה מערכת הניהול, מתבססת על מודלים טכנולוגיים שכבר קיימים בעולם, ובאמצעותה ניתן לראות כל ילד שעבורו קיים תיק תלמיד. כך לדוגמה, תלמיד שעבר שתי מגמות בשנה או עובר בתדירות בין בתי ספר, יופיע למנהל תחת התרעה מיוחדת. האיתות הממוחשב יאפשר לבדוק מה קורה עם התלמיד – האם הוא זקוק לסיוע? האם מקורה של הבעיה היא בבית? זו הדרך, בין היתר, לוודא שאף תלמיד לא שקוף במערכת.

לא רק ציונים גבוהים
מערכת החינוך היא מטבעה שמרנית. המורים נוטים לדבוק במוכר ובידוע, הציונים מהווים כמעט את חזות הכל והם כמעט המדד העיקרי של המערכת מול התלמיד. אבל האם מישהו חשב פעם לשאול את התלמידים עצמם - מה הם חושבים שאפשר לעשות טוב יותר עבורם? איפה הם מתקשים ומה מאתגר ומעניין אותם, כדי שנוכל לתת להם את חליפת החינוך המתאימה ביותר? עד היום זה לא קרה בארץ ורמת-גן גאה להוביל את התפיסה הזו ולהיות החלוצה בתחום.

לצד מערכת המידע המתוחכמת והמתקדמת, בימים אלה נמצאת עיריית רמת-גן בשלבי ההקמה האחרונים של ה-האב החינוכי הראשון מסוגו בעולם. ב-האב (מרכז מפגש מידע ומחקר) תפעל מערכת ממוחשבת ומתוחכמת שתוכל לאסוף מידע מכל רחבי העולם בנושא מסוים, ולהפוך אותו לשימושי עבור צוותי החינוך בעיר, עד ליצירת קהילה לומדת ומשותפת. כך, למשל, מורה שמזהה שילדי כיתתו מתקשים בלימוד אחד מיסודות הגאומטריה, יוכל להגיע אל ה-האב החינוכי, לבחון עם אנשי המקצוע את הנושא ולהפעיל את המערכת הממוחשבת כך שהיא תחפש מידע ספציפי הקשור לתחום הגיאומטריה מכל רחבי העולם. המערכת תמשיך ותחפש מידע כל הזמן, ותאגור אותו. המורה יוכל לקבל את תוצרי המידע, ולמצוא, יחד עם צוות החשיבה, את הדרך להפוך את המידע לחלק מתכנית הלימודים. כך לדוגמה, אם ילדי הכיתה מתקשים בהבנת נוסחת מדידת שטח, יוכל המורה למצוא כיצד מלמדים זאת בעולם ואולי לערוך יחד עם הילדים מדידות שטח אמיתיות, ולא בתיאוריה להבנת החומר, או למצוא דרכים יצירתיות להטמעת המידע.

SMART CITY RAMAT-GAN - לפרטים נוספים >>