ראשי | העיר והעירייה | הודעות דוברות | חונכים את האב החינוכי הראשון בעולם הודעות דוברות

חונכים את האב החינוכי הראשון בעולם

13 בדצמבר 2016

העיר רמת-גן עושה בימים אלה צעדים רבים בתחום העיר החכמה, והבולטים שבהם הם – איך לא, במערכת החינוך העירונית.

לאחר שהיתה העיר הראשונה בארץ להפעלת מודל 'בהגן הזה הוא אני' והיפוך הפירמידה לטובת השקעה מירבית בגיל הרך, פונה עכשיו עיריית רמת-גן ומכניסה את טכנולוגיות ההייטק אל תוך מערכת החינוך העירונית.
ביום שני הקרוב, תשיק העירייה את ה-HUB החינוכי הראשון מסוגו בעולם- המהווה מרכז ידע, חדשנות ופיתוחים חינוכיים הראשון מסוגו.

מושג ה-HUB הוא מושג הלקוח מחברות ההייטק, המקצות מרחבי לימוד פיתוח, הנקראים HUB. ברמת-גן בחרו להפוך את ה-HUB הטכנולוגי דווקא לחינוכי, והמקום צפוי להפוך למרכז מידע, יצירתיות והתפתחות עירונית- לרווחת התלמידים.

במסגרת הפעילות במקום, יוכלו הצוותים החינוכיים הפועלים בעיר לפנות אל ה-HUB בכל סוגיה חינוכית או פדגוגית, שהם אינם מצליחים למצוא לה פתרון, או שהיא מהווה סוגיה מאתגרת עבור תלמידיהם. בין היתר, ייבחנו במקום סוגיות העוסקות בהעברת החומר הלימודי בתחומים שונים, וכן פתרון לסוגיות חברתיות וערכיות בתוך מוסדות החינוך העירוניים.

ב-האב (מרכז מפגש מידע ומחקר) תפעל מערכת ממוחשבת ומתוחכמת שתוכל לאסוף מידע מכל רחבי העולם בנושא מסוים, ולהפוך אותו לשימושי עבור צוותי החינוך בעיר, כך מפיגים את בדידותו של איש החינוך, ומייצרים קהילה לומדת ומשתפת.

כך, למשל, אם מורה מזהה שילדי כיתתו מתקשים בלימוד אחד מיסודות הגאומטריה, יוכל המורה להגיע אל ה-האב החינוכי, לבחון עם אנשי המקצוע את הנושא ולהפעיל את המערכת הממוחשבת כך שהיא תחפש מידע מכל רחבי העולם, הקשורה לנושא הספציפי בגאומטריה. המערכת תמשיך ותחפש מידע כל הזמן, ותאגור אותו. המורה יוכל לקבל את תוצרי המידע, ולמצוא- יחד עם צוות החשיבה- את הדרך להפוך את המידע לחלק מתכנית הלימודים. למשל- אם ילדי הכיתה מתקשים בהבנת נוסחת מדידת שטח, יוכל המורה למצוא כיצד מלמדים זאת בעולם ואולי לערוך יחד עם הילדים מדידות שטח אמיתיות, ולא בתיאוריה להבנת החומר, או למצוא דרכים יצירתיות להטמעת המידע.

"המטרה היא לאפשר לילדים לא רק ללמוד, אלא גם לדעת. מחובתנו לוודא שהתלמידים לא רק מוציאים ציונים גבוהים, אלא שהם באמת רוכשים את הידע לחיים, באופן שיאפשר להם בעתיד להשתמש בו בקלות ובנוחות. אחרת, פספסנו את המטרה. בין היתר, לשם כך הוקם ה-האב החינוכי הראשון מסוגו בעולם בעירנו. נחנוך אותו כבר בחודשים הקרובים לטובת כל צוותי ההוראה בעיר", אומרת מנהלת אגף החינוך.

חיפוש המידע אינו מתבסס על חיפוש במנועי חיפוש אינטרנטיים המוכרים לכולנו, אלא במאגרי מידע בינלאומיים מקצועיים ונרחבים, והכל- למען שיפור איכות החינוך לילדי העיר.

ה-HUB החינוכי נבנה במהלך השנה החולפת והוא ייחנך ביום ב' הקרוב באירוע רב משתתפים.  את פרויקט ה-HUB החינוכי, הראשון מסוגו בעולם, הציגה עיריית רמת-גן לראשונה בכנס ערים חכמות שנערך בחודש שעבר בברצלונה. עוד הציגה העירייה שם את התפיסה הניהולית החדשנית של כלל תחום החינוך בעיר.

עד כמה היינו רוצים שבמערכת החינוך ידעו ויקבלו החלטות על בסיס נתונים מדויקים ובזמן אמת- אם ילדכם מתקשה בלימודים? אם יש חומר ספציפי שקשה לו במיוחד? כמה היינו רוצים לדעת שתכנית לימודים מסוימת יכולה לסייע לו? והכל בכדי לדייק את המענה הפרטני והאישי לכל ילד וילד.

נשמע לכם כמו מדע בדיוני? ברמת-גן זה קורה באמת!

ברמת-גן החליטו להתמודד עם האתגר החינוכי ואף פיתחו תפיסה ניהולית חדשנית פורצת דרך. במסגרת הפרויקטים הטכנולוגיים המשתלבים כיום במערכת החינוך הרמת-גנית, לקחה עיריית רמת-גן טכנולוגיות ותפיסות הקיימות היום בתחום ההייטק והיזמות המאפשר למחנכת, לרכז השכבה, למנהלת ביה"ס ולמנהלת אגף החינוך לדעת בכל רגע נתון מה מצבם של תלמידי העיר ולאגם משאבים ברמת העיר שיאפשרו השקעה נוספת בכל ילד.

כבר היום, קיימת בעירייה טכנולוגיה המאפשרת לדעת בזמן אמת מה מצבם של התלמידים בחתכי מידע שונים, לקבל משובים במערכת ולראות את התקדמותם באמצעות השוואת נתונים בין כיתות באותה שכבה ובין שכבות גיל זהות בבתי ספר שונים.

המורים, יכולים מצדם לקבל השראה ממורים באותו המקצוע בבתי הספר האחרים ולגלות שדרך לימוד אחרת של אותו החומר מצליחה בבית ספר אחר, ואז ליישם אותה גם אצלם בכיתה- לרווחתם והצלחתם של התלמידים.

"כמנהלת אגף החינוך, אני יכולה בכל רגע נתון לנהל מידע על תלמיד, כיתה או בי"ס, לדעת איזה תכניות לימוד הילדים מקבלים ולגלות מה חסר להם. הכל בלחיצת כפתור ובאופן מיידי. אני יכולה ללמוד היכן נדרשות תשומות ניהוליות נוספות- היכן יש להשקיע יותר, באיזה תחומים וכו'", אומרת מנהלת אגף החינוך בעירייה, דליה לין.

אפשרות חשובה נוספת שמעניקה מערכת הניהול, המתבססת על מודלים טכנולוגיים שכבר קיימים בעולם, מאפשרת לראות כל ילד בעיר, באמצעות 'תיק התלמיד' שלו.

"תלמיד שעבר שתי מגמות בשנה, או עובר מבית ספר אחד לאחר מדי שנה יופיע למנהל מיד תחת התרעה מיוחדת ואיתות ממוחשב שיש לבדוק מה קורה עם התלמיד הזה. אולי הוא צריך חיזוק? אולי הוא צריך סיוע? ואולי בכלל משהו שקורה בבית או בין החברים הוא שמשפיע עליו. זו הדרך שלנו, בין היתר, לוודא שאף תלמיד לא שקוף במערכת", אומרת לין.

"מערכת החינוך היא מטבעה שמרנית. המורים נוטים לדבוק במוכר ובידוע, הציונים מהווים כמעט את חזות הכל והם כמעט המדד העיקרי של המערכת מול התלמיד. אבל האם מישהו חשב פעם לשאול את התלמידים עצמם- מה הם חושבים שאפשר לעשות טוב יותר עבורם? וכמובן- לשמוע אותם באמת- לשמוע איפה הם מתקשים ומה מאתגר ומעניין אותם, כדי שנוכל לתת להם את חליפת החינוך המתאימה ביותר? עד היום זה לא קרה בארץ ורמת-גן גאה להוביל את התפיסה הזו וכמו תמיד להיות החלוצה בתחום. אני בטוח ששר החינוך, שבא בעצמו מתחום ההייטק והחדשנות, יתאהב במודל ויאמץ אותו למען כל תלמידי ישראל", אומר ישראל זינגר, ראש עיריית רמת-גן ויו"ר וועדת החינוך בשלטון המקומי.

לצד מערכת המידע המתוחכמת והמתקדמת, תחנוך, כאמור, עיריית רמת-גן בשבוע הבא את ה-האב החינוכי הראשון מסוגו בעולם.

"החינוך הרמת-גני כבר פרץ מזמן את גבולות העיר. תכניות לימודים שצמחו בעיר הפכו להיות נחלתן של ערים רבות בארץ, ושר החינוך עצמו מבקש לאמץ מהעיר מודלים קיימים עבור מערכת החינוך הארצית. כעת, רמת-גן גאה לפרוץ לא רק את גבולות העיר אלא גם את גבולות ישראל ולהביא את בשורת החינוך המתקדם, האיכותי והחדשני לכל העולם. נוכחותה של רמת-גן בכנס הערים החכמות היא בשורה בינלאומית ואני גאה להוביל אותה", אמר ראש העיר.


לפרטים נוספים: אורלי נעים, דוברת העירייה 052-7555713, בדוא"ל: [email protected]